Moulin Rouge - recenze

Originální název: Moulin Rouge
Země: Austrálie / USA
Rok: 2001
Žánr: muzikál, romantický, drama
Herci: Nicole Kidman, Ewan McGregor, John Leguizamo, Jim Broadbent, Richard Roxburgh, Jacek Koman, Natalie Jackson Mendoza, David Wenham, Kylie Minogue, Plácido Domingo, Tara Morice, Ozzy Osbourne, …

Děj (pozor spoilery, aneb co píše ČSFD):

Muži chladnou, jak půvaby vadnou a léta začnou přibývat. Ať je broušený tak či onak, diamant nic nepřekoná, diamant je náš nejlepší kamarád... Paříž, 1900. Byl jeden hoch, zvláštní, okouzlený hoch, smutný pohled měl, byl však velmi moudrý, jednoho dne, jednoho zázračného dne potkali jsme se na cestě záhadné a při tom, jak jsme si o mnohém povídali, o bláznech a králích, tak mi pověděl: To nejkrásnější, co můžeš poznat, je lásku dát a v lásce být milován. Moulin Rouge. Noční kabaret. Tančírna a bordel. Jeho majitelem byl Harold Zidler. Království nočních rozkoší, kde bohatí i chudí chodili za mladým a krásným podsvětím. Nejkrásnější ze všech tam byla žena, kterou jsem miloval. Satine. Byla kurtizána. Prodávala mužům svou lásku. Říkali jí jiskřivý diamant. Byla hvězdou. Žena, kterou jsem miloval, je... mrtvá. Je tomu rok, co jsem přijel do Paříže. Psal se rok 1899, bylo to milostivé léto lásky. Nevěděl jsem nic o Moulin Rouge, Haroldu Zidlerovi ani Satine. Svět žil bohémou a já přijel z Londýna, abych byl její součástí. Na vršku poblíž Paříže stála vesnice Montmartre. Nebyla to, jak mi řekl otec... hříšná vesnice! ...ale bohémský svět, hudebníci, malíři, spisovatelé. Říkalo se jim děti revoluce. Ano, měl jsem žít bez halíře a měl jsem psát o pravdě, kráse, svobodě a o tom, v co jsem věřil nejvíc ze všeho. O lásce. (oficiální text distributora)

Názory, komentáře:

Pro někoho by tento film mohl být klasickým představitelem kýčovitých muzikálů, které jsou přeplácané barvami, a tím, že jsou prolnuty písněmi, jejichž texty častokrát posouvají děj kupředu, jsou ukázkou něčeho, co se v reálném životě nikdy stát nemůže. Pro mne a spoustu dalších lidí je však Moulin Rouge filmem o muži, který se rozhodl žít svůj život po svém - jinak, než žil jeho otec se svými puritánskými názory. Odstěhoval se na předměstí Paříže do míst, kde to žije v bohémském duchu. Je to příběh o muži, který je nedotčen ženami a který se ve svém novém bytě seznámí s partou lidí, kteří stejně jako on věří v pravdu, krásu, svobodu a hlavně lásku. Příběh o spisovateli, který o pravdě, kráse, svobodě a lásce chce psát a který se díky nové známosti seznámí s ženou svého života. Co na tom, že je to kurtizána z kabaretu?

Nepopírám, že Moulin Rouge je šou plná veselých barev a hudby (Přátelé, co byste chtěli od filmu, který se odehrává v kabaretu? Nudné zašedlé hospodské prostředí???), nicméně kdo viděl, určitě mi dá za pravdu, že v Moulin Rouge se setkáme i se scénami, které nejsou ani trochu barevné a už vůbec ne veselé.

Možná se někomu může Moulin Rouge zdát jako film o nereálném životním osudu. O velké romantické lásce (ač třeba končí smrtí jednoho z páru, jako to je v MR), která se děje jen na prknech, co znamenají svět... co se děje jen ve filmu. Myslím si však, že člověk potřebuje občas uniknout do světa, který je zcela odlišný od toho skutečného.

Abych ale řekla i něco k hodnocení. Marně přemýšlím, zda má film v sobě nějaké zápory, které by stály za vypíchnutí. Nicméně mě však nenapadá ani jeden. Musím se přiznat, že toto se mi stává málokdy, abych narazila na film, který se mi zdá opravdu tak perfektní, že nemám, co bych mu vytkla. Navíc, na maličkostech nelpím, takový hnidopich zase nejsem, takže v této recenzi budu jen chválit, chválit a zase jen chválit.

První, co zde okomentuju, jsou herecké výkony. Ráda bych nejprve předeslala, že Nicole Kidman zrovna nepatří mezi moje nejoblíbenější herečky. O to s větším potěšením mohu napsat, že mě v tomto filmu mile překvapila tím, jak přesvědčivě hrála hlavní ženskou postavu - kurtizánu Satine, hvězdu kabaretu Moulin Rouge. Na jedné straně je Satine svůdnice, která dělá svoji práci tak, aby nezklamala pana Zidlera, majitele kabaretu, na straně druhé je to však žena, která touží opustit svoje dosavadní pracoviště a stát se slavnou herečkou. Bohužel má však smůlu. Trpí souchotinami, kterým na konci filmu podlehne. Kidman zde dokázala úžasně předvést to, že umí zahrát ženu mnoha tváří a svým chováním přesvědčit ostatní, že to, co dělá, dělá protože to tak cítí a protože to tak prostě chce. Plusem je, že Nicole Kidman umí i zpívat. (Nezapomeňte, je to muzikál!)

Další člověk, kterého zde budu chválit, je Ewan McGregor, kterého jsem si zamilovala už ve Hvězdných válkách, v Hranici života a v Andělech a démonech (máte-li někdo k doporučení nějaký film s ním, určitě to napište do komentářů!! :) ). Svým výkonem v Moulin Rouge mi McGregor jen potvrdil můj názor, že je opravdu úžasný herec. A také zpěvák - když jsem ho slyšela zpívat Your Song a následně pak Come What May, měla jsem pocit, že se rozteču, a to se mi jen tak nestává, hehe. Herecký výkon byl stejně jako u Nicole Kidman opět přesvědčivý. Když se na konci filmu jakožto spisovatel Christian rozbrečel, protože mu v náruči umřela žena, do které se zamiloval, brečela jsem taky. Občas si připadám jako necita, protože některé filmy, u kterých většinou lidé brečí, se mnou nic nedělají. Ale nebrečt u závěru Moulin Rouge, to prostě nešlo. A já se ani nebránila.

Abych nechválila každého herce zvlášť, myslím, že bude stačit, když to shrnu. Nedokážu říct, že by některá z postav, ať už je to Harold Zidler, hrabě, který chce Satine pro sebe, či členové bohémské skupiny, byla zahrána špatně. Prostě bezvadný herecký zážitek. Já si nemohu stěžovat.

Další, co mě na filmu zaujalo, byly kulisy a všeobecně ztvárnění místa, v němž se děj odehrává. Celý film je zasazen do malého prostoru - do kabaretu a jeho bezprostředního okolí. Světe div se, ono to opravdu stačí. K tomu bych ještě přidala báječné sladění barev (na jedné straně moře všech možných barevných odstínů, na straně druhé - pochmurné záběry) a vůbec práce s kamerou. Scény na sebe úžasně navazují, nejsou tu žádné ostré střihy, které by tok filmu nějak rušily.

Také mě fascinovaly kostýmy - na straně jedné tu máme kurtizány se svými barevnými a okázalými oděvy, které jsou jak vystřižené z kabaretu (moment, my se ale POHYBUJEME v kabaretu! - prostě sem perfektně zapadají), a muže v oblecích, kteří chodí za zábavou. Na straně druhé tu je spisovatel, který je chudě oděný. Stačí však, aby mu někdo sehnal švihácký oblek a tradá, v okamžiku tu před námi stojí mladý gentleman, o kterém by nikdo neřekl, že Paní Chudoba je jeho dobrá známá.

Na závěr nesmím zapomenout říct, že co v člověku zanechá dojem (ať už kladný či záporný), je beze sporu hudba, která se prolíná celým filmem. Můžeme zde zaslechnout všechny možné písně - pomalejší (Your Song či Come What May) i rychlejší kousky (Lady Marmelade). Některé z nich jsou původní (Come What May), některé převzaté. Ano, věřte či nikoliv, opravdu v Moulin Rouge zaslechnete Show Must Go On (The Queen) nebo Like a Virgin (Madonna) - v úpravách samozřejmě. Prosím, neohrnujte nad tím nos, dokud to neuslyšíte. Do filmu je to zakomponované opravdu skvěle a úpravy jsou velmi povedené, podle mého skromného názoru.

Co ještě dodat? Určitě to, že vám tento film mohu jedině doporučit, za sebe dávám 10/10. Skvěle jsem se u toho bavila, na konci jsem si poplakala, vztah Satine a Christiana bral dech. Na závěr si dovolím odcitovat jednu repliku:

"Proč by si kurtizána vybrala chudého sitáristu místo máharádži, který jí nabízí doživotní zajištění? To je skutečná láska."

Na závěr pár obrázků a hudba:

(och, miluju ho!)