Dorian Gray - recenze

Zdravíčko,
na dnešek jsem si připravila recenzi k filmu Dorian Gray z roku 2009. Zajímá-li vás to, klikněte na celý článek. ;-)

• název: Dorian Gray
  • země: Velká Británie
  • rok: 2009
  • žánr: drama, horor, fantasy, thriller
  • herci: Colin Firth, Ben Barnes, Rebecca Hall, Rachel Hurd-Wood, Emilia Fox, Fiona Shaw, Ben chaplin, Caroline Goodall, Daniel Newman, Maryam d'Abo, Douglas Henshall, Jo Woodcock, Max Irons, Johnny Harris, …

"Lidé se odjakživa bojí stárnutí, ovšem někteří více. Představte si, že byste si navždy mohli zachovat krásnou mladou tvář a místo vás by stárnul váš portrét. Jak tento proces ovlivní lidskou duši a charakter?"

Těmito slovy je uvozena recenze na ČSFD k filmu Dorian Gray, kterou na motivy známé knihy Oscara Wildea natočil Charlie Mole. Myslím, že více snad ani známý příběh o Dorianu Grayovi představovat nemusím, neboť je známý víc než dost a těm, kteří se chystají shlédnout tento film či se chtějí pustit do čtení knihy, bych nerada zbytečně vyzradila detaily. Nicméně si neodpustím několik postřehů, které mne při sledování tohoto filmu napadly.

Zeptáte-li se mne na plusy tohoho filmu, jednoznačně bych vyzdvihla to, jak se tvůrcům podařilo vytvořit prostředí filmu. Vzhledem k tomu, že se děj odehrává ke konci 19. století (možná přelom 19. a 20. století?), je jasné, že si i film nutně vyžaduje, aby byl stylizován do této doby. A to myslím, že se rozhodně povedlo. Dýchalo to na mne atmosférou, která na mne sálala i při čtení knihy. Tleskám. Stejně tak si myslím, že obsazení Bena Barnese do hlavní role bylo šťastným krokem. Zpočátku příjemný bezstarostný mladík, který má celý život před sebou, později muž prohnívající pod tíhou všech svých činů. Z Barnesovy strany se rozhodně jednalo o herecký koncert, který jsem si užila od začátku do konce. Také jsem uvítala, že jsme byli ušetřeni nudného popisu kamenů, který jsme museli přetrpět při čtení knihy (kdo četl, určitě si vybaví... osobně neznám nikoho, komu by ta scéna učarovala... zatím jsem vždy slyšela, že scéna s popisem kamenů byla zcela zbytečná a rušila jinak skvělý děj... ale to jen tak na okraj). V knize byl také mimo jiné zcela často zmiňován motiv krásy - ten se promítl i na pozadí filmu, a to zcela podařeně. Patří to k ději, takže jsem ráda, že se to tvůrcům podařilo do svého snímku propašovat. Bravo. Co bych také ocenila, byl závěr Dorianova života. Krom toho, že obraz a jeho postupná proměna byly perfektně ztvárněny, tak i to, jak se Dorian snaží všemocně se změnit k lepšímu, aby nedopadl špatně, ač mu to bylo k ničemu, se mi líbilo. A jako lahůdka - poslední scéna před titulky ve mne nechala takové příjemné šimrání. Znáte také ty otevřené konce, kdy si můžete domýšlet, co bylo dál? Já je naprosto zbožňuju. Už si nepamatuju, do jaké míry se závěr shoduje s knihou (tu jsem četla asi tak před rokem, takže si detaily už tak nepamatuju), nicméně se filmovému vyústění rozhodně nebráním, spíš naopak. Také oceňuji fakt, že se Britové snažili držet knižní předlohy, minimálně v základní dějové linii, a nevymýšleli si hovadiny - podle mne by mi to naprosto zničilo celou představu, kterou jsem si ze čtení knihy odnesla. Myslím, že zrovna tenhle příběh je díky své specifičnosti jeden z těch, který by se od knižní předlohy lišit neměl, protože by se tím totálně překroutil celý význam díla a vzniklo by tím úplně něco jiného, co se příběhu o Dorianu Grayovi pouze podobá.

Jestli by vás zajímaly nějaké zápory, napadl mne při sledování filmu snad jen jeden. Možná dost podstatný. A to ten, že Dorianova přítele Henryho Wottona si zahrál Colin Firth. Firtha jako takového mám ráda, ale nemůžu si pomoct - dle mého názoru se do této role moc nehodil. Když jsem četla knihu, představovala jsem si lorda Henryho jako jízlivého a (lehce) arogantního člověka se spoustou ironických a satirických poznámek. Colin Firth mi do tohoto schématu bohužel moc nezapadal. Viděla jsem ho asi tak ve třech dalších filmech a vždy tam hrál úplně jiné charaktery - milé, hodné, možná lehce přitroublé (rozhodně není zle myšleno). Sám mi i svým zjevem přijde takový milý, hodný. Tu jeho snahu o sarkasmus, jízlivost a aroganci jsem mu ve filmu moc nevěřila.

Na ČSFD je film ohodnocen 63 %. Podle mého názoru je toto hodnocení poněkud nízké. Za sebe dávám 80-85 %. Plný počet nedávám ze dvou důvodů: Colin Firth (viz výše) a... kniha je prostě kniha. :-D

Na závěr si dovolím trailer:

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.